Yrityksen perustaja
Aarne Honko kiersi vuonna 1947 uutterasti sodanjälkeisen Suomen kauppapaikkoja myyden itse valmistamiaan nahkaisia laukkuja sekä muuta nahkatavaraa autonsa peräluukusta. Siihen aikaan oli puutetta tavarasta, mutta osaamista arvostettiin ja huippukäsityöläiset erottuivat edukseen. Honko Oy:n tuotteet tulivat alusta alkaen tunnetuiksi tyylikkäästä ulkonäöstään ja korkeasta laadustaan.
1960-luvulla
Aarnen poika Seppo Honko osti pakettiauton 1963 saatuaan ajokortin ja alkoi kiertää Etelä-Suomessa myymässä laukkuja. Seppo alkoi myös suunnitella laukkumallistoja ja organisoi tuotannon alihankintaa lähialueilla. 1960 tuotanto oli siirretty toimitiloihin Vammalaan. 1970-luvulla tehdas työllisti 80-90 henkilöä. Tuolloin vientikauppa kävi vilkkaana pohjoismaissa, Tanskassa, Itävallassa ja Sveitsissä.
Vientikauppa hiljentyi 80-luvulla ja tuotantoa siirrettiin jälleen alihankintaan. Samalla tuotevalikoima muuttui perinteisistä käsilaukuista lompakoihin, vöihin ja erikois-laukkuihin.
Vuonna 1985 Seppo hankki myymälän Turusta. Laukku Marjanen on perinteinen laukkukauppa, joka on perustettu jo vuonna 1927. Liiketoimintaa on jatkanut Sepon tytär Mari Honko-Mäki.
Nuorena Mari oli myös tehtaalla kesätöissä ja tutustui näin laukunvalmistuksen eri vaiheisiin. Turun liikkeessä Mari on työskennellyt jo 90-luvun alkupuolelta saakka. Kivijalkakaupan rinnalle on tullut myös verkkokauppa palvelemaan asiakkaiden tarpeita. Vapaa-aikana Mari harrastaa tanssia, joka antaa hyvää vastapainoa yrittäjän arkeen.
Kolmas sukupolvi
Yrittäjyys on jatkunut kolmanteen sukupolveen. Tänä päivänä Honko Oy toimitusjohtaja on Markus Honko. Aarnen pojanpoika. Yrityksen hallitukseen kuuluu myös Markuksen sisko Mari Honko-Mäki. Molemmat sisarukset ovat jatkaneet isoisänsä ja isänsä aloittamaa liiketoimintaa. Pitkä historia tuo oman tarinansa yrittäjyyteen. Markus tuli yrityksen toimintaan mukaan 90-luvulla. Toki jo lapsena hän oli tehtaalla pyörinyt ja siellä oli ensimmäinen kesätyöpaikka.
Vuodesta 2007 lähtien yrityksen toimipaikka on ollut Sastamalan Kiikassa vanhan Jokisivun koulun tiloissa.
Markkinatilanteet on muuttuneet paljon aikaisempien vuosikymmenten tilanteesta. Oman haasteen tuo alihankkijoiden vähyys, kun monet alan toimijat ovat lopettaneet tai eläköityneet ja uusia yrittäjiä ei ole tullut. Tuotevalikoima on myös muuttunut. Ennen nahkalaukut oli suurin tuoteryhmä, mutta nykyään monet ammattikäyttöön suunnitellut laukut ja reput on päätuotteita. Rahastus ja bussikuskien laukut, sekä kodinhoitajien työkäyttöön soveltuvat reput ovat suuressa roolissa tämän päivän valikoimissa.
2000-luvulla liiketoiminnan muutoksiin on kuulunut verkkokaupan avaaminen. Myyntityökin on muuttunut yhä enemmän digitaaliseen muotoon ja verkkosivusto ja sähköpostit on nopeita tiedon hankkimisen apuvälineitä ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Yrityksen arvoihin kuuluu edelleen ekologisuus ja korkea laatu, sekä arvostus kotimaista käsityöteollisuutta ja sen ammattilaisia kohtaan.